ԵՐԲ ՈՉ ՄԻԱՅՆ ԿԵՂԾՈՒՄ ԵՍ, ԱՅԼԵՎ ՍԱԴՐՈՒՄ
Կորոնավիրուսի պատճառով Կաննի միջազգային 73-րդ փառատոնն այս տարի ամեն ինչով աննախադեպ եղավ։ Նոր իրողությունների պայմաններում, երբ հանձնարարելի չէր մեծ թվով մարդկանց մեկտեղվելը, համաշխարհային կինոյի այս հեղինակավոր տոնի համար գտնվեց անցկացման օնլայն տարբերակը։ Սակայն այն մի շարք կետերով խնդրահարույց էր, ինչի համար շատերը լուրջ չվերաբերվեցին Կաննին մասնակցությանը, ինչն էլ իր հերթին բարենպաստ եղավ այն կինոնախագծերի համար, որոնք կինոտոնի դասական ձևաչափով անցկացվելու դեպքում այնտեղ հայտնվելու պատրանք էլ չպիտի ունենային։ Ասածը երկու հղումով մանրամասնենք ու անցնենք առաջ. սակավաթվության պատճառով ֆիլմերը չէին էլ բաժանվել մրցույթային-ոչ մրցույթայինի, անգամ մրցանակների շնորհումն էր դիտարկվել աննպատակահարմար։
Նման պայմաններում հորթի հրճվանքի է վերածվում իր կայքէջով կինոկենտրոնի կողմից փառատոնում Նորա Մարտիրոսյանի «Երբ որ քամին հանդարտվի» ֆիլմի հայտնվելը որպես նորանկախ Հայաստանի կինեմատոգրաֆի աննախադե՛պ հաջողություն ներկայացնելը, սակայն կառույցի տնօրենի ժամկետանց ժ/պ Շուշանիկ Միրզախանյանի համար ի՜նչ մի խնդիր է փաստերը խեղաթյուրելը (փորձի պակա՞ս ունի, թե՞ չունեցած ամոթից այտերը կարմրելու են) և կամ շա՞տ հոգն է, որ ապակողմնորոշելով՝ նախարարի շուրթերին էլ է դրել այդպես էլ չգիտակցված «աննախադեպ» գնահատականը, թեպետ Թումանյանի քառյակները թղթից կարդալով միայն արտաբերելու ի զորու մեկին ի՞նչ մի դժվար բան է կեղծիքներով կերակրելը, մատների արանքում խաղացնելը։ Սակայն այսուհանդերձ գոհ լինենք, որ կեղծարարության վարպետը եղածն իր ձեռնածու փոխնախարարի միջոցով նախարարին չի ներկայացրել որպես Լյումիեր եղբայրներից հետո կինոյում եղած երկրորդ խոշոր իրադարձություն, թե չէ դրա բարձրաձայնումն էլ կլսեինք Արա Հարությունյանի շուրթերից:
Ինքներս մեզ հավատացնելով, որ բնավ էլ Կաննի այս տարվա յուրահատկությունները չեն եղել «Երբ որ քամին հանդարտվի» ֆիլմի շմիրզախանյանական ընկալմամբ «աննախադեպության» պատճառը, այդուհանդերձ փորձենք հասկանալ՝ այդ ի՞նչ մոծակ խայթեց կինոկենտրոնին, որ կինոնկարի մասին կայքի էջերում երեքշաբաթյա ամենօրյա հրապարակումներից միանգամից լռության ռեժիմի անցավ ու բա՛ռ իսկ չասաց, չի ասում ֆիլմի բուն փառատոնային կյանքից՝ ասես ոչ փառատոն է եղել, ոչ էլ բարձրաձայնված աննախադեպի մասնակցությունը դրան։
Լա՜վ, ասենք թե կեղծելու մեջ հմտացած Շ.Մ.-ի ծանոթ ձեռագիրն է հերթական անգամ գործել, բա նախարարությունում է՞լ չգտնվեց բանականության հետ խնդիրներ չունեցող մեկը, որ կանչեր այդ կնոջն ու ասեր. «Էդ որ փառատոնային ցուցակում ֆիլմի հայտնվելը ներկայացրիր որպես համաշխարհային կարգի իրադարձություն ու հաղթանակ՝ հանրության հետ մեզ էլ ստի կտով կերակրելով, բա էդ նույն հանրությանը բուն փառատոնային օրերին ու դրան հաջորդած ժամանակահատվածում ֆիլմի շուրջ եղած լռության առնչությամբ ի՞նչ ասենք։ Ասենք, որ՝
-ցանկում ֆիլմի հայտնվելը հասկացել էինք երաշխավորված հաղթանա՞կ՝ լավ էլ իմանալով, որ ոչ անվանակարգային դասաբաժանում է լինելու, ոչ էլ մրցանակների շնորհո՞ւմ,
-ֆիլմին տրված գնահատականն իրականության հետ եզրեր չուներ, դրա համա՞ր ասելիք չունենք»:
Չէ, ես հրաշալի հասկանում եմ, որ այս հարցերը դնողն արմատական քայլերի վճռականություն էլ պիտի ունենա, սակայն ո՞վ պիտի դա անողը լինի մի նախարարությունում, որտեղ օրը ցերեկով օրենքի ոտնահարումով են զբաղված, որտեղ թղթի վրա հավաստում են մի բան, անում են այլ բան։ Ասածի բազմաթի՛վ օրինակներ կարող ենք վկայաբերել՝ այդ թվում և մամուլում հրապարակվածներից, սակայն բավարարվենք այս մեկով. հայ կինոյի հետ ձեռնածություն անող Շ. Մ.-ն երեք տարուց ավելի կինոկենտրոնի տնօրենի ժ/պ է այն դեպքում, երբ օրենքն այդ նույն ժ/պ-ության համար սահմանել է առավելագույն ժամկետ՝ վեց ամիս։ Հաշվեք՝ երեք տարվա մեջ քանի՞ վեց ամիս կա, ու նախարարությունը, եթե Շ.Մ.-ին ամեն գնով պահելու շահ չունի, քանի՞ անգամ կարող էր հավատարիմ լինել օրենքի պահանջին։ Ասել է թե ի՞նչ պահանջել մի նախարարությունից, որն ինքն է օրինախախտության մեջ թաղված, որը ստրուկի հոգեբանությամբ լռելյայն կուլ տվեց վարչապետի կողմից ազգային, մշակութային արժեքների ցանկում կինոարվեստը չհիշատակելը։ Ի՞նչ պահանջել մի նախարարությունից, որը չունի իր սպասարկած ոլորտի կարևորության գիտակցումը, որովհետև իր համար կինո ասվածը տրանսգենդեր Մելինե Դալուզյան ու տրասգենդերություն հանրայնացնող, հանրահռչակող «Մել» կինոնկարն է, որի համար պետության միջոցներից շմիրզախանյանական կինոկենտրոնի միջոցով մսխվել է 20 միլիոն դրամ։
«MADE IN ARMENIA»
Մի երկու խոսք փառատոնին հայ-բելգիական-ֆրանսիական համատեղ արտադրության «Երբ որ քամին հանդարտվի» կինոնկարը «Made in Armenia» «կնիքով» ներկայացնելու մասին։ Հարկավ «համատեղ արտադրության» արտահայտությունը նշանակում է, որ Հայաստանի ազգային կինոկենտրոնն էլ է մասնակցել ֆիլմի արտադրական գործընթացին, թեպետ սույն փաստի բարձրաձայնումը զուգահեռ ընդգծում է Շ. Միրզախանյանի փչան Թոդորոս լինելը։ Ինչու՞։ Որովհետև այդ նա էր կառույցի գործառույթների մեջ արտադրական գործունեության բացասումը դիտել գերառանցքային կարևորության խնդիր ու այդ հիմնավորմամբ 2020-ին հասել համապատասխան աշխատակիցներին աշխատանքից ազատելուն։ Սակայն հիմա սա՛ չէ մեր բուն ասելիքը և բուն թեմայի տրամաբանության մեջ մնալով՝ ուզում ենք Շ. Միրզախանյանին ու նրան շրջապատած «ինտելեկտուալներին» հարցնել՝
-կինոնկարը փառատոնին «Made in Armenia» պիտակով ներկայացնելն արդյո՞ք գաղափարական համոզման արդյունք էր,
-ֆիլմի լույս աշխարհ գալու նկատմամբ արդյո՞ք Հայաստանի ու նրա ազգային կինոկենտրոնի մասնակցության հարգանքի վկայություն էր,
-հայ էթնոսին ֆրանսահպատակ ռեժիսոր Ն. Մարտիրոսյանի պատկանելու, ժառանգորդը լինելու հպարտությա՞ն գիտակցում էր, թե՞...
Սակայն զուր չսպասենք հնչած բարձրաձայնումերի պատասխանին (հայտնի պատճառներով այդ «ինտելեկտուալ» բրիգադն իր գլխի հետ դրա տակը մտնելու է ու չի կարողանալու դուրս գալ) ու ընդամենը հուշենք, որ խնդրո բուն շարժառիթի հարցում, թերևս միամտորեն, հնարավորինս ամբողջական է եղել կինոնկարի ռեժիսորը. «Մի քանի ամիս մենք սպասում էինք Կաննի պատասխանին։ ...Եվ երբ իմացանք, որ ֆիլմն ընդգրկվել է պաշտոնական ցուցակում, դեռ չէինք հասցրել մարսել լուրը, երբ առաջարկեցին այն գրանցել որպես հայկական»:
Պարզ է, չէ՞, ֆիլմը որպես հայաստանյան ներկայացնելու մտահղացումը ո՛ր փուլում է ծագել ու որքանո՛վ է գաղափարապես հիմնավորված եղել։ Իհարկե, այստեղ կարելի էր չակերտները բացել ու բացահայտել նաև՝ «ի՛նչ նպատակադրմամբ»՝ հիշելով եվրոպական հայտնի կառույցին «Սուսերով պարը» կինոնախագիծը Հայաստանի կողմից ներկայացնելու շմիրզախանյանական հայտնի փորձն ու փաստացի երեք մատի կոմբինացիայի արժանանալը, քանզի EURIMAGES-ը մասնակից չդարձավ հայ կինոյի մեծագույն կոմբինատորի գավառամիտ խաղին։ Այստեղ թերևս ավելորդ չհամարենք հիշեցնել, որ «Սուսերով պարը» կինոնկարի մասով շմիրզախանյանական կինոկենտրոնը հայտնվել է ՀՀ քննչական կոմիտեի աշխույժ հետաքրքրության տիրույթում, իսկ առանձին դրվագներով, բնականաբար «շնորհիվ» Շ. Միրզախանյանի, կառույցով հավասարապես հետաքրքրված են թե ՀՀ քննչական ծառայությունը, թե ՀՀ գլխավոր դատախազությունը (վերջինիս բուռն հետաքրքրությունը մասնավորապես պայմանավորված է կինոկենտրոնում ՀՀ հետաքննիչ պալատի ուսումնասիրություններով, վեր հանած բացահայտումներով։ Այս մասին տես նաև «Իրատեսի» 04.09.2020 թվագրությամբ համարում տեղ գտած «Երանի չէ՞ր գողանային. սրանք դրած «տաշո՜ւմ են» հոդվածը)։ Ինչևէ։
Կարծես թե վերը դիտարկված երկու ասպեկտով էլ ընթերցողին կարողացանք հասցնել ասելիքը, իսկ այն, որ Ն. Մարտիրոսյանի կինոնախագծի առնչությամբ կինոկենտրոնում մինչ այդ լավ էլ անլուրջ, քամահրական վերաբերմունք է եղել, համոզվում ենք կառույցի zoom հարթակում եղած քննարկումից։
Փաստելով, որ նախագծի հեղինակները երեք անգամ հայտ են ներկայացրել կինոկենտրոն և միայն վերջին փորձից արժանացել ֆինանսավորման, շուշիկյան թայֆայության գործիքի վերածված, կեղծ լուրեր տարածող Ռուզան քրոջ համար ջանացող Ն. Ալեքսանյանը կառույցի ժամանակավորից փորձում է ճշտել նախորդած մերժումների պատճառն ու... վրիպում։ Ընդ որում, ոչ ավել-ոչ պակաս, Կիպլինգի հայտնի «Մաուգլիի» Աքելայի հանգույն, սակայն այդ մասին փոքր անց։
Մեջբերենք Ն.Ա.-ի հարցին հետևած Շ.Մ.-ի պատասխանը՝ ընթերցողից ներողություն խնդրելով գրագետ հայերենով արտահայտվելու նրա անկարողության համար. «Նուն ջան, երևի սխալ հասկացաք՝ չի մերժվել պրոյեկտը։ Պրոյեկտն ուղղակի... ուղղակի էնպիսի փուլ մտավ կինոկենտրոնը, որ փոփոխություններ կատարվեց, հա՞, կանոնակարգ փոխվեց, հեղափոխություն եղավ, նման դեպքեր եղան, երբ ամեն անգամ մրցույթը դադարեցվում էր... Այսինքն՝ հայտարարվում էր, մարդիկ դիմում էին, հետո կանգնեցվում էր, հետո կանոնակարգ սկսվեց փոխվել, փոխվեց նախարար, նոր նախարար, նորից կանոնակարգի փոփոխություն... այսինքն՝ այ էս փուլի մեջ ընկավ պրոյեկտը։ Սա եղավ խնդիրը։ Ոչ թե պրոյեկտը դիմել են, մերժվել է: Չէ։ Նման բան չի եղել։ Դժվարություններ շատ ստեղծվեցին հենց էդ երկրում մեր ստեղծված իրավիճակի պատճառով։ Բայց դա բացարձակ կապ չունի»։
Եթե Շ.Մ.-ի օգտագործած բառակույտից կարողացաք հասկանալ, թե ինչն էր սխալ հասկացել հարցի նախապես համաձայնեցված լինելը միամտորեն «վառած», քննարկմանը մինչ այդ բուտաֆորիկ մասնակցություն ունեցած Ն. Ալեքսանյանը, լիովին կարող եք հավակնել «ՄԾՌԽ» մրցանակի, իսկ թե ասածի խճճանքում հատկապես ինչի՞ բարձրաձայնումից էր փորձում խուսափել կինոկենտրոնի ժ/պ-ն կամ ինչի՞ ակնհայտ դառնալուց էր վախենում, բոլորովին այլ հարթակում կայանալիք թեմա է։
Ինչ վերաբերում է նրա թվարկածներին ու դրանց փոփոխություններին՝ լինի նախարար թե կանոնակարգ, պահանջեք ժամանակագրությունը ու կտեսնեք, որ կինոյի Շուշոն իր տարերքի մեջ է իր հերթական ստով։
ԻՄ ԼԵԶՈՒՆ ԻՄ ԹՇՆԱՄԻՆ Է
Արդեն իսկ ասել ենք, որ Կաննի փառատոնի բուն աշխատանքային օրերին ու դրան հաջորդած շրջանում «Երբ որ քամին հանդարտվի» կինոնկարի մասնակցությանը հետևած լռությունը Շ.Մ. ժ/պ-ով կինոկենտրոնի որդեգրած աշխատաոճի պարզ արտացոլումն է, սակայն նա խորապես սխալվում է, թե իր մանր ժուլիկությունները հանրությանը տեսանելի չեն կամ ժամանակի ու տարածության մեջ կորչում, անհետանում են։ Հայերենի ոսկեղենիկությունից ալերգիա ունեցող այս կինոկոմբինատորին հասկանալի լինելու համար օգտվեմ նրան առավել հասանելի բառամթերքից։ Կաննի ցուցակում հայտնված կինոնկարով պե՞տք էր աշխատանքի պատրանքի ղալմաղալ անել, արվե՛ց այդ ղալմաղալը, իսկ երբ կինոտոնի օրերին այդ նույն փառատոնի կազմակերպիչները կամ դրան մասնակցած լրատվամիջոցները բա՛ռ իսկ չասացին աննախադեպի մասին, մեծն կոմբինատորն իր կինոկենտրոնով մոռացավ թե՛ ռեժիսորի, թե՛ կինոնկարի գոյությունը։
Հարց՝ ինչո՛ւ ենք հատկապես շեշտադրում այս լռությունը ու ի՛նչն ենք դրա մեջ տեսնում վտանգավոր։
Շեշտադրում ենք, որովհետև այն քստմնելի նախապատմություննե՛ր ունի, ու դրանց դեմը չառնելը կրկնվեց և Ն. Մարտիրոսյանի կինոնկարի դեմ հարձակումով՝ ազերիները բոյկոտում էին ֆիլմը Կաննի ցանկում ներառելը։
Իսկ նախապատմությունները եղել են ոչ վաղ անցյալում։ 2018 թ. մարտին Ստամբուլի «Ֆիլմմոր» փառատոնում արգելափակվեց իրանահայ ռեժիսոր Անահիտ Աբադի «Եվա» ֆիլմի ցուցադրումը (նկատենք, որ այն էլ է արցախյան թեմայով)։ Այս վայրագությունը կյանքի կոչելուց ու անպատիժ մարսելուց հետո ազերիներն իրենց թուրք եղբայրների հետ հայկական ֆիլմի նկատմամբ երկրորդ հաղթահանդեսը տոնեցին արդեն իտալական փառատոներից մեկում. ցուցադրությունից 20 րոպե առաջ տեղի ոստիկանության աջակցությամբ բռնագրավվեց «Եվայի» DCP ձևաչափով օրիգինալն ու կինոնկարը հանվեց ցուցադրումից։
Հարցնում եք՝ ինչպիսին եղավ հայկական կողմի արձագա՞նքը։
Զրոյական։ Ոչ մշակույթի նախարարությունը, ոչ էլ հավերժ ժ/պ-ի կինոկենտրոնը ծպտուն չհանեցին՝ ֆիլմին էլ, ֆիլմի ռեժիսորին էլ թողնելով ազերաթուրքական հարձակման դեմ մեն-մենակ։
Ինչու այդպես վարվեցի՞ն։
Իմ հնարավոր մեկնությունները երկուսն են՝
-կամ վախեցան «հարազատներին» նեղացնելուց,
-կամ էլ մեջը «քյար» չտեսան։
«Եվա», «Երբ որ քամին հանդարտվի» կինոնկարների դեմ ձեռնարկվածները ցուցանելով՝ մենք ուզում ենք ասել, թե ինչի՛ կարող են հանգեցնել իր գործառույթների մեջ անհույս խճճված, անտարբերությունը գործելաոճ դարձրած երկար-բարակ անունով նախարարության ու Շ.Մ. անդեմություն ունեցող կինոկենտրոնի հանցավոր անգործությունը։
Կինոռեժիսոր Ն. Մարտիրոսյանի կինոնկարի ու գլխին պարզապես Շուշիկ ունեցող կինոկենտրոնի հարաբերությունների մասին շա՜տ երկար կարելի է խոսել։ Սակայն բավարարվենք մեկ ընդհանրական վերջին հղումով։ ՈՒշադիր լսեք կառույցի zoom հարթակում կինոյի Շուշոյի խոսքի առաջին հատվածն ու կտեսնեք, թե Շ.Մ.-ի հորենական սեփականություն դարձած կինոկենտրոնը որքանո՛վ է մասնակցություն ունեցել ֆիլմի ստեղծմանը։
Հին իմաստնություն է ու բովանդակային առումով ճիշտ բանաձևում՝ իմ լեզուն իմ թշնամին է։ Շ. Միրզախանյանը եթե անգամ լսել էլ է ժողովրդական այս իմաստությունը, օբյեկտիվ հանգամանքների բերումով չի կարողացել թափանցել խորքը, իսկ ընդհանրապես սուտն այնպիսի բան է, որ որքան էլ ջանաս թաքցնել, մեկ է, ինչ-որ տեղից պոռթկալով դուրս է գալու և ազդարարելու, որ... թագավորը մերկ է։ Հուսանք, որ խոսքի պատկերավորության մեջ հիշատակված «թագավոր» հասկացությունը կինոյի Շուշոն չի հասկանա ուղիղ իմաստով։
Մարտին ՀՈՒՐԻԽԱՆՅԱՆ